Delen |

Een voedzaam ontbijt, nieuwsbrief Nátuurlijk Gezond

Nieuwsbrief

Maart 2010

 

Een ontbijt dat bestaat uit een mix van voedzame ingrediënten.

Gemakkelijk én in een handomdraai te bereiden. 

Voedingsadvies wordt regelmatig gegeven in de natuurgeneeskundige praktijk. Heeft u fysieke klachten dan is dit in relatie tot uw klacht. 

 

Meer informatie treft u op de website

www.natuurlijkegeneeskunde.nl 
 

 

Wordt uw consult vergoed? Klik hier  

 

Overdag aan het werk? Consulten in de avond mogelijk op dinsdag en donderdag.

 

Praktijk Fontaine
Jodenbreestraat 110
1011 NS Amsterdam
Tel: 020-6247918
rachel@natuurlijkegeneeskunde.nl
www.natuurlijkegeneeskunde.nl

Wat is gezond eten?

 

Wat we als gezond eten ervaren hangt af van onze perceptie. Voor de één is dat een specifiek dieet (Atkins, Bakker) en de ander heeft visioenen van biologische groenten, linzen en tahoe. Het hangt er van af wat je doel is om gezond te eten, hoe (en waar) je mee bent opgegroeid en wat je dus als gezond ervaart.

Verpakte groenten bij de supermarkt is voor de één standaard kost en wordt door de ander bestempeld als ongezond.

 

Pluk de ochtend met Budwig

 

Budwig is de naam van een Duitse biochemicus die leefde rond 1850 en de bedenker van een ideaal, voedzaam ontbijt. In het papje zitten veel goede elementen zoals zwavelhoudende eiwitten (kwark) voor de celstofwisseling en meervoudig onverzadigde vetzuren. Lijnzaadolie wordt in ons lichaam omgezet in o.a. prostaglandine. Het heeft ontstekingsremmende, pijnstillende en antiallergische werkzaamheid.

 

Het leuke aan Budwig (haar papje) is dat het geschikt is voor mensen die in een handomdraai een voedzaam én afwisselend ontbijt op zijn menu wilt zetten.

 

Het recept in een modern jasje

  • Turkse, Griekse yoghurt of 100 gram kwark (bij gluten intolerantie vervangen door soja yoghurt).
  • 3 eetlepels olie (koudgeperst) toevoegen. Lijnzaadolie is een goede optie. Je kunt dit afwisselen met teunisbloemolie en/of omega 3-6-9.
  • Noten en zaden toevoegen. Denk aan cashew, amandel, walnoten, hazelnoten, zonnebloempitten en/of pompoenpitten (deze laatste staan er om bekend goed te zijn voor de prostaat).
  • Vruchten of fruit (gedroogd of vers). Cranberry’s, vijgen en/of dadels.
  • Graanvlokken, zemelen of tarwekiemen.
  • Geroosterd sesamzaad geeft een bijzondere smaak.

 

Ga creatief om met de samenstelling en ontdek wat jij lekker vindt. Gezond is het zeker.  

 

Bon appétit!

 

Groetjes,

Rachel